Invierea - Pictura părintelui Arsenie Boca
Doar așa poate avea loc Învierea Hristorului din noi. Pictura
părintelui explică tot. Cu sufletul știm fiecare dar lăsăm mintea să
explice, să caute ipoteze sau să se ia după cei care „știu a explica”. Religiile
au existat dintotdeauna și vor mai fi. Toate s-au bazat pe fapte reale,
petrecute în vremi imemoriale, care au fost „salvate” prin diverse interpretări și practici,
cărora din două în două mii de ani, le mai dăm una.
Sărbătorile noastre sunt legate de ritmurile Naturii și de
cele cosmice. Dintotdeauna!
Modul de calcul al datei sărbătorii Paștelui creștin Data celebrării Paștilor are la bază două
fenomene astronomice: echinocțiul de primăvară și
mișcarea de rotație a Lunii în jurul Pământului.
Paștile se serbează în duminica imediat următoare
primei Luni Pline după Echinocțiul de primăvară. Precedat întotdeauna
de Duminica Floriilor. După
40 zile (șase duminici) de la Paști urmează Înălțarea ( joi, 28 mai, anul
acesta). Iar după șapte duminici urmează pogorârea Duhului Sfânt, cincizecimile
sau Rusaliile.
Apoi se începe numărarea duminicilor ( anul aceste 7-8
iunie) Rusaliilor până la nașterea Domnului( 25 dec.).
Ritmurile cosmice pe care Natura dintotdeauna le-a avut,
ne-au dus la diverse conștientizări, interpretări. Ritmurile noastre umane,
pare că a fost nevoie să fie „îndrumate”. Și necesar! Pentru că nu prea facem
un efort de a ști, ci doar de a ne informa prin preluarea „învățăturilor”.
Anul acesta este un Paști special. Motivele?! Încă nu le
cunoaștem, chiar dacă le „știm”. Motivații sunt, încă prea multe și dureroase.
Credința Sufletului nu depinde de nimic din afara noastră. De
două mii de ani ni se spune să ne retragem în „cămăruța Sufletului”, a iubirii
și acolo să ne rugăm. Vrem ceva din afară.
Ne pregătim „candelele cu ulei” pentru a fi aprins fitilul
care va ilumina întunericul din noi?! Știm ce înseamnă asta?! Sunt convinsă că vom afla cât de curând.
O sfântă sărbătoare nu poate avea loc fără Sufletul nostru. Participarea poate fi colectivă sau individuală. Avem șansa, acum, de a fi practicanți ai misterului Invierii.
Priviți pictura ÎNVIERII și Sufletul va ști. Retrage-te în
cămăruța Sufletului unde să privești această icoană:
N.B. sigur că m-am folosit, și eu, de metafore pentru a spune celor care știu.
„Paștele (latină pascha; ebraică פסח,
pronunțat pessach pentru Paștele evreiesc,ebraică פסחא,
în forma aramaică, pronunțată pascha pentru
Paștele sau Paștile creștine; greacă Πάσχα) este o sărbătoare religioasă anuală de primăvară
cu semnificații diferite, întâlnită în iudaism și creștinism.
Unele obiceiuri de Paști se regăsesc, cu semnificație diferită, în antichitatea
anterioară religiilor biblice, atingând astăzi o mare diversitate culturală, în
funcție de particularitățile religiei adoptate.
Etimologie
Cuvântul Paști provine în limba română din
forma bizantino-latină Pastihae a cuvântului de origine ebraică Pasah („a
trecut”), poate moștenit de evrei de la egipteni. Evreii numesc Pesah (Paște) —
sărbătoarea libertății sau a azimilor, — sărbătoarea lor anuală în
amintirea evenimentelor relatate în Biblie ale
trecerii prin Marea Roșie și a eliberării lor din robia Egiptului (Ieșirea XII,
27), care se prăznuiește la 14 Nisan și
coincide cu prima lună plină de după echinocțiul de primăvară.
Termenul ebraic de Paști a trecut prin
forma lui aramaică - Paskha פסחא (folosită până azi în ebraică pentru a denumi
Paștile creștine) în vocabularul creștin pentru că evenimentele istorice care
sunt comemorate în sărbătoarea creștină, adică patimile,
moartea și Învierea Domnului au coincis cu Paștele evreilor din
anul 33. Obiectul sau motivul Paștilor creștine a devenit cu totul altul decât
al Paștilor evreilor, care fusese la vremea respectivă celebrat de Isus și
apostoli, între vechea sărbătoare iudaică și cea creștină nefiind ulterior,
după o parte din teologii creștini, altă legătură decât una de nume și de
coincidență cronologică.
O altă interpretare, speculativă, bazată pe limbile greacă
și latină, și răspândită în secolele trecute la catolici, a fost aceea de pascha
– passione, de la passione – suferință (în greacă πάσχω (páscho –
sufăr), πάσχει (páschei – suferă).
Unele limbi
germanice numesc această sărbătoare după zeița Eostre:
- germană Ostern (das), germana
superioară medievală: ōsteren din vechea germană
superioară: ōstarun, ōstarūn (formă la
plural)
- engleză Easter, dialect
northumbrian: Eostre (În engleza medievală: ester, estre din
engleza veche: ēaster, ēastre. Alte denumiri ale
Zeiței Mame a fertilității, reînvierii și zorilor: Ostare, Ostara,
Ostern, Eostra, Eostre, Eostur, Eastra, Eastur, Austron and Ausos). La
greci, zeița era numită Eos iar la romani Aurora.
Ambele denumiri, germană și engleză, provin din rădăcina
indo-europeană aus — a străluci
Modul de
calcul al datei sărbătorii Paștelui creștin Data celebrării Paștilor are la bază două fenomene
astronomice: echinocțiul de primăvară și mișcarea de rotație a Lunii în jurul Pământului. Astfel, Paștile se serbează în duminica imediat următoare
primei Luni pline după echinocțiul de primăvară.
Durata
Paștile creștine au o durată de 40 de zile, cuprinse între
sărbătoarea Învierii Domnului (prima duminică de Paști)
și sărbătoarea Înălțării Domnului, care se celebrează la 40 de
zile de la Înviere, într-o zi de joi. Primele 3 din cele 40 de zile pascale
sunt zile de mare sărbătoare.” https://ro.wikipedia.org/wiki/Pa%C8%99ti
Obiceiuri:
Bătrânii spun că din primul ou ciocnit în ziua de Paști
trebuie să mănânce toți membrii familiei, pentru a fi întotdeauna împreună;
Dacă ai ciocnit un ou cu două gălbenușuri în prima zi de
Paști, pregătește-te de nuntă. O vorbă veche din bătrâni spune că ai să te
însori foarte curând;
În mai multe sate din Moldova, tradiția cere să ne spălăm pe
față cu apa dintr-un vas în care au fost puse flori, bani și un ou roșu. Se
zice că astfel vom fi rumeni precum oul roșu, bogați și sănătoși. Potrivit
aceluiași obicei, cel care se spală ultimul din acest vas ia banii;
Bucovinenii ciocnesc ouăle încondeiate „cap cu cap” în prima
zi de Paști. Abia din a doua zi ei le ciocnesc și „dos cu dos”.
În unele sate moldovenești se spune că cel al cărui ou nu se
sparge de Paști își va găsi sfârșitul înaintea celuilalt. Pe de altă parte,
dacă spargi oul, vei fi voinic tot anul;
O altă tradiție de pe malurile Prutului cere ca oul de Paști
să fie mâncat, iar cojile să fie aruncate neapărat pe drum;
În Bucovina, fetele tinere merg la biserică în noaptea de
Înviere și spală limba clopotului cu apă neîncepută. Apoi, în zori, fetele se
spală pe față cu această apă fiindcă astfel le-ar face mai atrăgătoare pentru
flăcăii din sat;
În mai multe zone din Moldova oamenii pun dimineața un ou
roșu și unul alb într-un vas cu apă. Apoi se spală cu apa acea se dau pe obraji
cu cele două ouă, lăsând apoi câte o monedă în acel vas. Cei care fac astfel
vor avea obrajii rumeni și pielea albă precum cele două ouă, tot anul;
La întoarcerea acasă, cel care aduce Lumina Sfântă de la
slujba de Înviere trebuie să facă o cruce din fum pe grinda ușii, pentru ca
toată gospodăria să fie protejată de rele;
În multe sate din dreapta Prutului, tinerii iau toaca din
biserică și o duc în cimitir, unde trebuie să o păzească. Dacă aceasta e
furată, trebuie să dea o petrecere în cinstea hoților.
În unele localități de munte din Vrancea, există tradiții
numite „vălăritul”, „scrânciobul” sau suratele.
Vălăritul este un obicei din a doua zi de Paşti, când
grupuri de flăcăi se organizează şi merg la fetele bune de măritat, unde
aleargă după acestea prin curţi şi prin livezi, până le prind.
„Vălăritul s-a
practicat pe Valea Putnei şi Zăbalei iar în prezent îl găsim mai ales la Năruja
şi Nereju. Aici au loc întreceri pe cătune care se rezumă la fixarea unei
pietre iar cel mai voinic dintre băieţii buni de însurătoare, care ridică
piatra deasupra capului, este numit şeful cetei şi candidează la mâna unei fete
de măritat.
Practic, fiecare cătun din localitate îşi desemnează în urma acestor
întreceri câte un voinic, iar în final, din întrecerea celui mai puternic se
alege Vălarul. Acest obicei are câteva sute de ani iar unul dintre simbolurile
specifice este un steag alb cu flori şi busuioc.
Prin acest obicei, flăcăii îşi fixează ca obiective fetele
care trebuie vizitate şi merg pe rând la ele. Aici se salută cu părinţii
fetelor, care îi primesc, îi ospătează şi încing un joc cu fata, care nu ezită
să se ascundă înainte de a fi jucată.
Dacă părinţii acceptă flăcăul, atunci urmează şi o a doua
întâlnire şi fixează nunta în toamnă. Practic, vălăritul e un fel de logodnă”.
După ce termină de umblat prin tot satul, se strâng iarăşi la o casă unde s-au
adunat şi ouăle cu celelalte daruri strânse şi le împart între ei, mâncând şi
petrecând împreună, până după amiază la vremea horii când se duc la joc.
La
rândul său, scrânciobul are loc tot în a doua zi de Paşte şi adună laolaltă
toţi locuitorii satului care asistă la datul în leagăn al tinerelor fete.
Leagănul, numit şi „dulap” sau „scrânciob”, este construit de tinerii feciori
pentru fetele pe care le curtează. Acestea îi răsplătesc pe flăcăi pentru truda
lor cu ouă roşii, pe care le ţin în sân sau în buzunare.
Se spune că cei care au fost daţi în scrânciob îşi vor
îndeplini visurile, vor avea un an bogat şi vor trece mult mai uşor peste
greutăţi. După zilele de Paşti, scrânciobul era dezmembrat şi depozitat de
către flăcăul care se ocupase de instalarea lui şi nu se mai folosea decât anul
următor la hora de Paşte”. Eugen Stoianof
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Voi respecta opiniile fiecăruia. Dar vă rog să aveţi o exprimare decentă. Anonimatul persoanei nu-l exclude pe cel spiritual. Din când in când voi face aici completări la cele publicate pentru a nu interveni în text.